logo

Sri Lanka

25 Jul 2015

Dag 17: Terug naar huis

Vandaag was het onze laatste dag in Sri Lanka. Morgen vertrekken we jammer genoeg al terug naar ons koude België landje. Jaja, we gaan het hier missen!

We hebben onze dag nog goed gebruikt om uit te slapen, te rusten, souveniers te kopen en wat te zwemmen.

s’ Avonds zijn we iets gaan eten met onze goede vriend Mohamed in een locaal restaurantje. We wilde op deze manier afscheid nemen van onze fantastische taxichaufeur die bijna de volledige reis bij ons was. Ook hem zullen we heel hard missen. Na het eten heeft hij Stef met de Tuk Tuk leren rijden.

24 Jul 2015

Dag 16: Sinharaja regenwoud

Vandaag zijn we een wandeling gaan maken in het Sinharaja regenwoud. Onze vertrouwde taxi chauffeur Mohamed had voor ons een goede gids geregeld. Om 8u vertrokken we aan ons hostel in Deniyaya. Zwein en Fré gingen niet mee. De Zwein omdat hij niet graag wandelt en de Fré omdat hij wat ziek was.

We hadden heel veel geluk met het weer. Het was heel zonnig en er was geen regen. Onze gids vertelde ons dat het de dag er voor heel de tijd geregend had. Onderweg naar het regenwoud hebben we een tuktuk geholpen die met zijn linker wielen in de gracht gereden was. Heel grappig om te zien.

Onze gids kende echt alles van het regenwoud. Hij heeft ons heel interessante dingen laten zien. Zo hebben we een plant gezien die wanneer je hem aanraakt direct doodgaat. We hebben ook veel kameleons en hagedissen gezien. Na een tijdje kwamen we zelf een klein groen slangetje tegen. Deze mochten we allemaal eens vasthouden. Er zaten ook veel grote spinnen in het regenwoud. De enige giftige spin dat er zat was de Tarantula, maar deze zijn we niet tegengekomen.

Er zaten wel veel bloedzuigers in het regenwoud, dus we moesten goed oppassen. Om de 10 minuten zag je wel eens een bloedzuiger over je arm of schoen kruipen. Onze gids had wel zout voor ons bij, dit moesten we over onze sokken strooien. Onze broekspijpen moesten we in onze sokken steken. Wanneer de bloedzuiger over de sok kruipt gaat deze instant dood.

Na een tijdje kwamen we aan een riviertje met een waterval. Hier kregen we zwempauze. Aline heeft slaappauze gepakt in plaats van zwempauze.

Onderweg terug naar het hostel heeft Stef een kokosnoot gevonden en aan een gezinnetje dat we passeerde gevraagd om deze open te doen. We hebben deze dan met zijn alle opgedronken en een paar stukken er uit opgegeten. Het gezin mocht derest houden. Ze waren er heel blij mee.

Na de wandeling zijn we terug naar Negombo vertrokken. Deze stad is vlak bij de luchthaven. We gaan er morgen nog wat rondlopen en overmorgen vertrekken we al weer naar huis. 🙁

23 Jul 2015

Dag 15: Yala National Park

Onze wekker ging vandaag al om 4u30, want om 4u45 kwamen ze ons al halen voor de Jeep safari.

We hadden twee jeeps, want per jeep konden er maar 6 personen in. In de eerste jeep zaten Zwein, Aline, Robbe en Fré. In de tweede zat ik, Feena, Roel en Stef. De chauffeur van onze jeep was redelijk brut, na 5 minuten botste hij al met zijn jeep tegen de andere jeep. Al een geluk dat jeeps niet snel stuk gaan.

Tijdens de safari zagen we veel dieren: olifanten, herten, mongoes, buffels, wilde zwijnen, krokodillen, zwartkop ibis, kikkers, geverfde ooievaar, aapje, arend, havik, jackals, varaan, ijsvogel en veel verschillende vogels waarvan we de naam niet allemaal weten. Spijtig genoeg hebben we geen luipaard gezien, er zijn er dan ook maar 15 in heel het park. Wel hebben we een bruine beer kunnen spotten wat zeker ook heel speciaal is want ook van de beren zijn er maar 15 verspreid over 40000 hectare.

De mensen die in de tweede jeep zaten, zaten helemaal onder het stof ze werden omgedoopt tot locals.

Iets minder was het eten… Weeral rijst en curry, als ontbijt en middag eten. Wat missen we het belgische eten!! (Frietjes, steak, chocolade, …)

Na de zeer vermoeiende rit van 10 uur in het park moesten we nog eens 3 uur in de auto zitten richting sinharaya. Aangekomen in het hostel sliepen we allemaal zeer snel.

22 Jul 2015

Dag 14: Arugam Bay & Tissa

Tegen de middag is Mohamed ons komen halen. Deze keer had hij een ander busje en chauffeur mee, omdat het met de vorige chauffeur waarschijnlijk 2 dagen had geduurd voor hij in Arugam Bay was. Omdat deze redelijk traag reed. 😀

We zijn zo snel mogelijk vertrokken aan ons hostel om MoeMoe niet meer tegen het lijf te lopen. Wanneer hij zou zien dat we een andere taxi en gids zouden hebben, zou hij misschien weer moeilijk beginnen te doen.

Ook van de man van het hostel wilden we zo snel mogelijk af. Ik vond hem heel vrouwonvriendelijk en denk dat hij iets tegen westerse meisjes had. Hij zei zelfs tegen de jongens dat ze zeker nog eens moesten terugkomen, maar dan zonder de meisjes. Ook was hij moeilijk aan het doen over de overschot van de BBQ. We mochten het afval niet in zijn vuilbak steken en hij vroeg €10 omdat hij de vis voor ons gebakken had. In Sri Lanka is dit heel veel, hiervoor heb je op restaurant zeker twee maaltijden. Achteraf ontdekte Zwein dat hij per ongeluk de sleutel meegenomen had van de cabanna van het hostel. Niet express, maar wel zijn verdiende loon! 😀

Aangekomen in Tissa had Mohamed voor ons een goed hostel geregeld en de jeepsafari voor de dag erna.

s’ Avonds hebben we eten besteld in het hostel. We hadden bijna allemaal soep besteld en pasta. Echt in alles zat heel veel look. 😀 Eigenlijk proefde je de ander ingrediënten zelfs niet.

Na het eten hebben we nog even wat gezelschapsspelletjes gespeeld en zijn we allemaal vroeg gaan slapen, want morgenvroeg komen ze ons al halen om 4u45 voor de jeepsafari.

21 Jul 2015

Dag 13: Arugam Bay

‘s Morgens zijn we opnieuw gaan zwemmen en hebben we nog wat verder leren surfen. In de late namiddag zijn we iets gaan eten in een gezellig Italiaans restaurantje aan het strand. Toen we net klaar waren met eten begon het heel hard te regenen. De locals zeiden dat ze daar blij om waren, omdat regen tijdens deze periode in Arugam Bay zeldzaam zou zijn.

In de namiddag zijn we naar de winkel geweest om groenten te gaan kopen voor onze BBQ. We hadden de dag ervoor met de uitbater van het hostel waar we logeren afgesproken om samen een BBQ te doen, omdat we morgenvroeg vertrekken. Hij zou de vis en het vlees regelen en wij de groenten. We zouden hem uiteraard wel terugbetalen. s’ Morgens had Fré met hem afgesproken om samen naar de vismarkt te gaan om 8u. Blijkbaar was de uitbater alleen om 7u vertrokken en had hij niets laten weten aan Fré. In plaats van één tonijn en kip, had hij twee tonijnen en geen kip bij. We hadden dus een beetje bang dat er te weinig eten ging zijn, omdat de tonijn nog een kop en staart had en we niet wisten of onze jins dit wel gingen eten.

In de winkel in de buurt vonden we bijna geen groenten. We hebben er het beste van proberen te maken met alles dat we vonden. Ze hadden er wel stukjes kip, hiermee hebben we nog kipsaté’s kunnen maken. Omdat we zelf geen rijst en curry vonden in de winkel zijn we aan MoeMoe gaan vragen of hij dat wilden maken voor ons. Hij vroeg of we ook scampi’s wilden. We zeiden dat we er wel een beetje wilden, maar niet te veel.

De BBQ was heel goed. Uiteindelijk was er veel te veel eten en hadden we er misschien zelf 3 dagen van kunnen eten. De vis was heel lekker, niemand heeft zelfs kip gegeten. MoeMoe had veel te veel scampi’s bij, zeker één kilo. Deze keer was zijn eten wel lekker.

Na het eten zijn we nog naar een plaatselijke Beach Party geweest om onze laatste avond te vieren. Want vanaf morgen is de rustpauze aan de zee voorbij en gaan we weer verder op avontuur. 🙂

We hebben vandaag ook opnieuw contact opgenomen met Mohamed, onze taxichauffeur van de eerste 6 dagen. Hij zei dat hij ons wel wou komen halen in Arugam Bay en dan verder met ons wou rondrijden tot het einde van de reis. We hadden verwacht dat Arugam Bay te ver ging zijn voor hem, dus dat hij pas in Tissa zou kunnen komen. We waren hier uiteraard wel heel blij om. Hij is een hele goede gids, waarop we kunnen vertrouwen en heeft veel voor ons geregeld. Om van MoeMoe af te komen, hebben we tegen hem gezegd dat er onverwacht vrienden van ons gingen komen en dat we met hen verder gingen rondreizen. Dus dat hij ons niet meer naar Tissa moest brengen.