logo

Thailand

09 Dec 2018

Wist je dat…

• je veel kan met bamboo? Zoals bekers, borden en zelfs waterkokers maken
  • Gibbons heel mensvriendelijk zijn, maar Thaien niet zo gibbon-vriendelijk 😀
  • ze in Chiang Mai en Bangkok een verschillende taal spreken
  • Monitor lizards niet gevaarlijk zijn en gewoon in het midden van Bangkok zitten
  • ze in Thailand anders pingpongen
  • het hotel waar dat de Hangover 2 gefilmd is in Bangkok staat
  • er nog veel in Franse wc’s in Thailand zijn
  • de tribes hier sigaretten roken met mais bladeren als sigarettenblaadjes
  • Ko Tarutao het paradijs op aarde is
  • er heel veel clown vissen in Thailand zitten
  • er in Thailand andere prijzen zijn voor alle buitenlanders die er komen
  • Khao San Road een heel vreemde plaats is 😛
09 Dec 2018

Dag 24: Terug naar huis :(

Vandaag stond onze wekker al om 7u30, dat deed pijn aan de oogjes want we lagen pas rond 2u in ons bed. Helaas konden we niet te lang snoezen, want we moeten op tijd aan de luchthaven zijn om terug naar huis te vertrekken. Rond een uur of 8 waren we allebei klaar om te vertrekken. Sus merkte ineens op dat hij zijn hoedje kwijt was. We waren dit vergeten in de bar waar dat we gisteren zaten. We hadden het hoedje daar op de biertoren gezet en daardoor was het ons niet opgevallen toen we daar vertrokken.

Sus is heel hard gehecht aan zijn hoedje, dus we gingen direct naar de bar om te gaan kijken of het er nog lag. En iemand had het hoedje op het hoofd gezet van één van de Boeddha stambeelden. 😀 Oef…

Na het uitchecken van ons hotel gingen we naar de bushalte. Busuren hebben we hier niet, dus het is hopen dat er snel een bus komt. Na drie kwartier, toen we eigenlijk net aan het overwegen waren om voor de zekerheid maar een taxi te nemen, stopte er plots een bus die naar de luchthaven reed. Wel goed, want dan zijn we minder geld kwijt en hebben we iets meer bath over om iets op de luchthaven te eten.

Om half 10 arriveerden we aan de luchthaven. De luchthaven was super groot, maar alles was wel heel goed aangegeven. We vonden de incheckbalie van onze bagage direct. Er stond wel een heel lange rij en we moesten lang aanschuiven. Ook aan de handbagage controle en de paspoortcontrole moesten we heel lang wachten en om 11 uur waren we pas aan de winkeltjes en restaurantjes. We hadden dus nog maar een halfuurtje tijd om snel iets te eten.

Al snel kwamen we een Japans restaurantje tegen waar ze Katsu curry hadden. Mmmmm. Alleen kwamen we 40 bath te kort om allebei een portie te kunnen nemen. We vroegen wat we met de overschot van ons geld nog konden krijgen en ze zeiden dat het geen probleem was en we kregen allebei een portie Katsu curry. Sus met kip en ik met vis.

Om half 12 mochten we al opstappen op het vliegtuig en om 12u15 stegen we op. De vlucht verliep heel vlot. Sus kreeg naar zijn voeten van de stewardess omdat hij te veel witte wijn dronk. Hij moest verplicht een appelsap drinken, daarna kreeg hij nog een laatste glas witte wijn en dan moest hij gaan slapen van haar. 😛

08 Dec 2018

Dag 23: Ko Yao Yai en Bangkok

We hadden onze wekker vandaag om 7 uur gezet zodat we zeker op tijd uit ons bed waren om nog een activiteit in de voormiddag te kunnen doen. In de namiddag hadden we een binnenvlucht naar Bangkok. Maar we waren allebei terug in slaap gevallen en onze tweede wekker die om kwart na 7 stond was niet afgegaan. Al goed werd ik uit mezelf terug wakker om 8 uur, dus viel het nog mee. 😀

Na het heerlijke ontbijt van ons hotel zijn we gaan rondrijden met onze brommer. Eerst gewoon rond het eiland op de baan. Daarna vonden we een zandpad en zijn we daar wat gaan rondrijden. Was kei leuk! De zandpad was naast een gezellig strandje, waar weer niemand was. Daar hebben we even een korte pauze genomen om jammer genoeg al voor de allerlaatste keer deze vakantie met onze voetjes door het zeewater te lopen.

Rond 11 uur zijn we teruggekeerd naar ons hotel om uit te checken en onze rugzakken te gaan halen en daarna zijn we terug naar de pier gereden om de brommer terug te gaan doen en een ferry te nemen naar Phuket. We waren 5 minuten voordat de ferry vertrok aan de pier, net op tijd. 😀

Om 12 uur kwamen we aan in Phuket. Van daaruit hebben we een taxi genomen naar de luchthaven. Rond 13u kwamen we daar al aan. Onze vlucht was pas om 17u45, dus we moesten nog kei lang wachten. Stom dat de ferry al zo vroeg vertrok in ko Yao Yai. We konden daar de ferry pakken van 11u30 waardoor we veel te vroeg aan de luchthaven waren, of die van 14u, waardoor het maar een nipte zou zijn. Door al die Mexico luchthaven problemen hadden we maar het zekere voor het onzekere genomen. Maar dat was natuurlijk helemaal niet leuk, want dan moesten we 4,5 uur in die stomme luchthaven wachten. Alles was daar ook heel duur voor te eten en te drinken, dus we hebben gewoon alleen maar wat rondgewandeld, allebei één pintje gedronken, één broodje van de Subway met twee gedeeld en allebei één slice pizza gekocht dat eigenlijk niet te eten was.

Na een tijdje werd het al maar goed 17u45 en konden we op de vlieger opstappen. 😀 De vlucht verliep heel vlot en om 19u15 kwamen we aan in Bangkok. Vanaf de luchthaven konden we een bus nemen naar Khaosan Road. Dit was maar 200m van ons hotel.

Om 20 uur kwamen we aan ons hotel “Villa Cha-Cha Rambuttri”. Na het inchecken gingen we eens een kijkje nemen in de buurt voor nog wat souvenirs te gaan kopen en iets te gaan eten en drinken. Khaosan Road is een bekende straat in Bangkok, vooral bij toeristen. En al snel hadden we door waarom. De straat was heel druk, heel veel winkeltjes, restaurantjes, pubs, discobars, … Je zag er de meest rare dingen. Op elke hoek van de straat kon je gegrilde insecten kopen, ook boden ze je overal lachgas aan voor 50 bath (€1,25). Je kon er ook een emmer cocktail kopen of een klein vatje bier. In één restaurantje hadden ze zelf een krokodil aan het spit. Had ik nog nooit gezien!

In een winkeltje vonden we een wit T-shirt met een banaan op en Sus zegt al sinds Mexico dat hij dat zou kopen indien hij dat zou vinden. Dus dat hebben we dan maar gekocht. 😀 Achteraf bleek het wel heel strak te zitten, dus hij gaat wel wat moeten gaan trainen voor er fatsoenlijk in te geraken.

Na het shoppen en eten van de street market, gingen we ergens iets drinken. We bestelde samen een toren bier van 3 liter gevuld met Leo bier voor 560 bath (13€). Was een leuke avond! Op het einde van de avond merkten we wel dat er kei veel ratten in het restaurantje/cafeetje zaten. Al goed dat we daar niets gegeten hebben. 😀

07 Dec 2018

Dag 22: Ko Yao Yai

Vandaag moesten we om 9 uur opstaan om te gaan ontbijten, want om 10u moesten we klaar staan voor onze ferry. We hadden gisteren de duikschool betaald en dit was 11.000 bath en we moesten het hotel ook nog betalen voor de ferry en het restaurant. Aangezien we hier altijd maar 15.000 bath per keer kunnen afhalen en we in Ko Lipe problemen hadden met Sus zijn bankkaart, hadden we dus geld te kort. Op de website van het duikcentrum stond dat ze ook PayPal aanvaarden, maar we hadden dit gisteren nagevraagd en ze deden dit niet zo graag omdat ze hier op het eiland zelf ook niets kunnen afhalen en dan moeten ze zelf naar het vaste land voor geld. Omdat we geld te kort hadden, besloten we om aan de duikschool te gaan vragen of we een deeltje terug konden krijgen en dit dan toch met Paypal konden betalen. Al goed deden ze hier niet moeilijk over, anders hadden we echt problemen gehad.

Om 10u bracht een veerboot ons vanaf ons hotel naar de pier van ko Ngai. Daar moesten we nog een half uurtje wachten op een andere boot om naar onze volgende bestemming ko Yao Yai te varen.

De speedboot ging nog sneller als die van vorige keer en om 12u kwamen we al aan op ko Lanta. Hier moesten we overstappen. Omdat we ook nog een half uurtje moesten wachten, gingen we een ijskoffie drinken in een gezellig cafeetje.

Om 14u15 kwamen we aan op ko Yao Yai. Aan de pier verhuurde ze brommers. We hadden nog geen hotel vast gelegd, dus besloten een brommer te huren en wat rond het eiland te rijden om een gezellige slaapplaats te zoeken. Al snel kwamen we aan “Ko Yao Yai Best Resorts”. Dit resort verhuurde bungalows aan het strand met zeezicht en airco. Het was een beetje duurder als normaal 1600 bath (35€), maar er zat ontbijt bij en eigenlijk valt deze prijs ook nog goed mee.

De bungalows waren uit bamboe gemaakt en er was een klein badkamertje aan gemaakt. Deze badkamer was open lucht. Zag er allemaal heel cool uit. De bungalows waren ook heel proper. Dat hadden we weer goed gevonden.

Ondertussen was het al 16u en hadden we allebei al terug honger. Rechtover het resort was een gezellig restaurantje. We besloten daar iets te gaan eten. Aan de ingang stond een bordje “Sorry!!!! we have cats” en inderdaad, er zaten echt heel veel katten. Ze hadden gerust de titel van katcafé kunnen aannemen. 😀
Het eten was super lekker en werd heel mooi gepresenteerd met een bloemetje op het bord enz. We hadden allebei een spaghetti carbonara met zeevruchten gepakt en voor de eerste keer in Thailand kregen we wel genoeg spaghetti. We hadden ook sjans, want het was juist happy hour “twee cocktails voor de prijs van één”. En dan konden we allebei een mojito ananas pakken voor 150 bath (4€) in totaal. We kregen van het restaurant ook gratis watermeloen als nagerecht. Was echt een toprestaurant!

Na het eten was het ongeveer 17u, een goed uur om naar een gezellige plaats te rijden en naar de zonsondergang te gaan kijken. We reden wat rond met onze brommer en vonden een plaats waar niemand was aan het strand. Het water stond zo laag en daardoor lagen de boten zelfs op het zand van het strand. Wanneer je op het zand wandelde, zakte je wel een beetje in omdat er nog water onder zat. Was kei leuk! Om zo ver over de zee te wandelen. Na een tijdje hebben we er ook met onze brommer over gereden.

’s Avonds zijn we nog in een winkeltje een paar blikjes bier “Leo” gaan kopen en hebben we dit gezellig op ons terrasje van onze bungalow opgedronken.

06 Dec 2018

Dag 21: Ko Ngai

Vandaag moesten we vroeg opstaan, want we hadden twee duiken gepland via het duikcentrum “Ko Hai Divers” waarmee we gisteren ook gedoken hebben. Om 8 uur stonden we op om te gaan ontbijten in ons fancy resort. Er was een ontbijtbuffet voorzien met verschillende soorten rijst, noedels, eitjes, toast, pannenkoeken, cornflakes, fruitsap, koffie, … gewoonweg een super ontbijt.

Om 9 uur gingen we naar het duikcentrum voor onze duiken. Beltran ging opnieuw met ons mee. Aan het strand namen we een kleurrijke veerboot naar onze eerste duiklocatie. Gewoon alleen het landschap al waar we te water moesten gaan was geweldig mooi.

Onder water was het zicht minder, dat viel wat tegen. Maar we zagen wel weer veel mooie kleurrijke visjes, vooral de scholen vissen die we voorbij zagen komen waren heel bijzonder. Ook zagen we heel veel alen, kogelvissen, schorpioenvissen, clownvissen, schoolwimpelvissen, enz. De duik duurde ongeveer een uurtje.

Na de duik namen we een kwartiertje pauze en kregen we koekjes en water. De boot bracht ons naar een andere duikstek. Beltran ging eerst te water, maar liet zijn pillamp vallen. Hij zei dat hij dit direct ging zoeken en dat wij met zijn tweeën achterna moesten komen en hem beneden wel zouden zien. Maar op de bodem was het zicht opnieuw heel slecht. We kwamen wel andere duikers tegen, maar Beltran vonden we niet. Het leek ons de beste optie om terug naar boven te gaan en aan de boot op hem te wachten. Een paar minuten later kreeg Beltran hetzelfde idee en kwam hij ook boven water. Al maar goed. 😀

Daarna zijn we met zijn drieën opnieuw naar de bodem gezakt. Op de bodem stond een groot treinwrak met wagons en er lagen zelfs treinsporen op de grond. De Thaise autoriteit heeft dit rif zelf aangelegd in 2015 en ondertussen is er al heel wat zeeleven rond gegroeid. We zagen scholen barracuda’s, koraalduivels, kogelvissen, snappers, enz. Het was een heel spectaculaire duik.

Na de duiken keerde we terug naar het duikcentrum, ondertussen was het al 13u. Van al dat duiken hadden we honger gekregen, dus besloten we te gaan eten en cocktails te gaan drinken in het restaurantje van ons hotel. Ik bestelde een Pina Colada en fish and chips en Sus een Screwdriver cocktail (wodka + sinaasappelsap) en een spaghetti met kip en currysaus. Was allemaal weer heel lekker, alleen was de spaghetti weer heel weinig. We hebben al ondervonden dat de porties spaghetti meestal heel klein zijn in Thailand. 😀 Maar de fish and chips was heel veel, dus dan heb ik maar wat gedeeld met Sus. Daarna hebben we nog een paar cocktails gedronken en zijn we naar onze bungalow gegaan om even te gaan rusten, want we waren allebei heel moe van het duiken.

Rond 16u30 ging ik naar het strand om wat foto’s te gaan trekken. Daar kwam ik Ian tegen van het duikcentrum. Hij vroeg of we zin hadden om mee naar Paradise beach te wandelen. Leek me wel een leuk idee, dus dan ben ik Sus maar gaan wakker maken.

De wandeling naar Paradise beach was heel leuk. Het was een korte wandeling los door de jungle en aan sommige stukken hing een touw, omdat deze zo stijl waren. Na een tijdje kwamen we aan een veld met palmbomen en daarna aan het strand. De wolken waren ondertussen heel donker geworden en het zag er naar uit dat het ging regenen. We besloten om iets te gaan drinken aan de bar van Paradise Beach.

Ian vertelde ons veel verhalen over zijn reizen. Hij was afkomstig van Engeland en werkte daar meestal een half jaar extreem hard en daarna ging hij met dat geld een half jaar reizen. Hij was al 43 jaar en had al heel veel landen bezocht zoals Nepal, Brazilië, Indonesië, Mexico, Rusland, Korea, … Hij had een paar jaar geleden ook de pelgrimsroute naar Camino de Santiago gedaan op 33 dagen. Zijn verhalen waren zo boeiend dat het plots al 20 uur was en we zaten nog altijd in die bar 😀

Het was dus al donker en we moesten nog terug naar ons hotel wandelen door de jungle. Ian had al maar goed een pillamp bij. In ko Ngai zijn er trouwens geen wegen, dus als je ergens naar toe wilt moet je altijd langs het strand of door de jungle wandelen er zijn hier dus ook geen brommers of auto’s, want die kunnen nergens rijden. Door de jungle in het donker wandelen was nog wel show. We zagen een klein slangetje en veel kikkers.

Rond 21u30 kwamen we terug aan ons resort. Ian vroeg of we nog zin hadden om mee iets te gaan drinken in een barretje in de buurt. De bar was kei gezellig en werd open gehouden door een rasta kerel. Het was een leuke avond en rond 23u30 zijn we gaan slapen.