logo

Dag 4

Vandaag hadden we onze wekker al gezet om half 7. We moesten voor 7uur al weg zijn uit het appartement van de buschauffeurs, want die moesten zelf ook al vertrekken om 7u. Omdat de dame van de receptie er nog steeds niet was, moesten we niets betalen. We hebben de buschauffeurs een flesje wijn en bier cadeau gedaan, om hen te bedanken.

Terug in Zabljak zijn we inkopen gaan doen voor onze drie daagse. Daarna zijn we informatie gaan vragen in een toeristen centrum en hebben we een kaart van het Durmitor National Park gekocht. Samen met een heerlijk kopje koffie hebben we een route uitgestippeld.

Onze tocht begon aan camping Ivan Do. Daar konden we onze auto veilig parkeren voor €1,5 per dag. Na het inpakken van onze rugzakken zijn we daar vertrokken.

Net zoals gisteren begon deze wandeling ook met een steile weg in een bos. Deze keer wel met een mooi uitzicht op het meer, Crno Jezero (black lake).

Na het bos kwamen we in een vallei met veel rotsen. Supermooi! Wel heel zwaar om te wandelen aangezien de pad steil naar boven bleef gaan.

Na een tijdje hadden we door dat we ergens een afslag gemist hadden. Ons huidig plan was om eerst naar een hutje te wandelen waar we konden overnachten (Katun Lockvice) en van daaruit verder te wandelen naar een gletsjer. Omdat we uit de richting van het hutje gewandeld waren, besloten we om rechtstreeks naar de gletsjer te wandelen en daar te overnachten. Aan de gletsjer zou ook een hut zijn.

De nieuwe route was een pak moeilijker dan deze die we normaal zouden doen. In plaats van een fatsoenlijke pad langs de berg, moesten we over de berg klimmen op handen en voeten. We waren precies aan het muurklimmen. Andere wandelaars die voor ons waren, gaven het op en verklaarden ons gek.
Het was nochtans een gewone weg dat op onze kaart stond die we aan het volgen waren.

Op de top van de berg hadden we een prachtig uitzicht. In de verre verte zagen we de gletsjer en de hut al. Dit gaf ons opnieuw motivatie.

Na even rust moesten we terug van de berg af wandelen, want de gletjer en hut lagen in een vallei. De pad was steil naar beneden. We moesten veel moeite doen om niet te vallen. Toen we bijna beneden waren, hebben we een stuk van de route afgesneden door Cross Country te wandelen.

Beneden in de vallei kwamen we een leuke grot tegen. Charlotte is er wel gevallen en heeft nu serieuze krassen op haar arm.

Tijdens de zonsondergang kwamen we eindelijk aan. Aan de hut zat een uitgehongerd hondje met vlooien, kei erg. We hadden ook wel een beetje pech, want de hut zat al vol onvriendelijke belgen. We konden er niet meer bij.

We hebben onze tent dan maar opgezet naast de hut. Daarna hebben we in onze voortent pasta met pesto gekookt en hebben we dit opgegeten in onze tent. Buiten was het ijskoud en er was nergens hout voor een kampvuur te maken.

Na het eten hebben we nog wat foto’s getrokken van de prachtige sterrenhemel en zijn we op tijd gaan slapen, want morgen hebben we opnieuw een zware dag op de planning.