logo

Dag 21: Ko Ngai

Vandaag moesten we vroeg opstaan, want we hadden twee duiken gepland via het duikcentrum “Ko Hai Divers” waarmee we gisteren ook gedoken hebben. Om 8 uur stonden we op om te gaan ontbijten in ons fancy resort. Er was een ontbijtbuffet voorzien met verschillende soorten rijst, noedels, eitjes, toast, pannenkoeken, cornflakes, fruitsap, koffie, … gewoonweg een super ontbijt.

Om 9 uur gingen we naar het duikcentrum voor onze duiken. Beltran ging opnieuw met ons mee. Aan het strand namen we een kleurrijke veerboot naar onze eerste duiklocatie. Gewoon alleen het landschap al waar we te water moesten gaan was geweldig mooi.

Onder water was het zicht minder, dat viel wat tegen. Maar we zagen wel weer veel mooie kleurrijke visjes, vooral de scholen vissen die we voorbij zagen komen waren heel bijzonder. Ook zagen we heel veel alen, kogelvissen, schorpioenvissen, clownvissen, schoolwimpelvissen, enz. De duik duurde ongeveer een uurtje.

Na de duik namen we een kwartiertje pauze en kregen we koekjes en water. De boot bracht ons naar een andere duikstek. Beltran ging eerst te water, maar liet zijn pillamp vallen. Hij zei dat hij dit direct ging zoeken en dat wij met zijn tweeën achterna moesten komen en hem beneden wel zouden zien. Maar op de bodem was het zicht opnieuw heel slecht. We kwamen wel andere duikers tegen, maar Beltran vonden we niet. Het leek ons de beste optie om terug naar boven te gaan en aan de boot op hem te wachten. Een paar minuten later kreeg Beltran hetzelfde idee en kwam hij ook boven water. Al maar goed. 😀

Daarna zijn we met zijn drieën opnieuw naar de bodem gezakt. Op de bodem stond een groot treinwrak met wagons en er lagen zelfs treinsporen op de grond. De Thaise autoriteit heeft dit rif zelf aangelegd in 2015 en ondertussen is er al heel wat zeeleven rond gegroeid. We zagen scholen barracuda’s, koraalduivels, kogelvissen, snappers, enz. Het was een heel spectaculaire duik.

Na de duiken keerde we terug naar het duikcentrum, ondertussen was het al 13u. Van al dat duiken hadden we honger gekregen, dus besloten we te gaan eten en cocktails te gaan drinken in het restaurantje van ons hotel. Ik bestelde een Pina Colada en fish and chips en Sus een Screwdriver cocktail (wodka + sinaasappelsap) en een spaghetti met kip en currysaus. Was allemaal weer heel lekker, alleen was de spaghetti weer heel weinig. We hebben al ondervonden dat de porties spaghetti meestal heel klein zijn in Thailand. 😀 Maar de fish and chips was heel veel, dus dan heb ik maar wat gedeeld met Sus. Daarna hebben we nog een paar cocktails gedronken en zijn we naar onze bungalow gegaan om even te gaan rusten, want we waren allebei heel moe van het duiken.

Rond 16u30 ging ik naar het strand om wat foto’s te gaan trekken. Daar kwam ik Ian tegen van het duikcentrum. Hij vroeg of we zin hadden om mee naar Paradise beach te wandelen. Leek me wel een leuk idee, dus dan ben ik Sus maar gaan wakker maken.

De wandeling naar Paradise beach was heel leuk. Het was een korte wandeling los door de jungle en aan sommige stukken hing een touw, omdat deze zo stijl waren. Na een tijdje kwamen we aan een veld met palmbomen en daarna aan het strand. De wolken waren ondertussen heel donker geworden en het zag er naar uit dat het ging regenen. We besloten om iets te gaan drinken aan de bar van Paradise Beach.

Ian vertelde ons veel verhalen over zijn reizen. Hij was afkomstig van Engeland en werkte daar meestal een half jaar extreem hard en daarna ging hij met dat geld een half jaar reizen. Hij was al 43 jaar en had al heel veel landen bezocht zoals Nepal, Brazilië, Indonesië, Mexico, Rusland, Korea, … Hij had een paar jaar geleden ook de pelgrimsroute naar Camino de Santiago gedaan op 33 dagen. Zijn verhalen waren zo boeiend dat het plots al 20 uur was en we zaten nog altijd in die bar 😀

Het was dus al donker en we moesten nog terug naar ons hotel wandelen door de jungle. Ian had al maar goed een pillamp bij. In ko Ngai zijn er trouwens geen wegen, dus als je ergens naar toe wilt moet je altijd langs het strand of door de jungle wandelen er zijn hier dus ook geen brommers of auto’s, want die kunnen nergens rijden. Door de jungle in het donker wandelen was nog wel show. We zagen een klein slangetje en veel kikkers.

Rond 21u30 kwamen we terug aan ons resort. Ian vroeg of we nog zin hadden om mee iets te gaan drinken in een barretje in de buurt. De bar was kei gezellig en werd open gehouden door een rasta kerel. Het was een leuke avond en rond 23u30 zijn we gaan slapen.